Według dyrektora naczelnego Thai Airways (THAI) zamierza sfinalizować umowę zakupu co najmniej 30 nowych samolotów do końca roku i podwoić swoją flotę wąskokadłubowych odrzutowców w ciągu następnej dekady.
Dyrektor generalny THAI, Chai Eamsiri, powiedział w wywiadzie dla agencji Reuters w siedzibie linii lotniczej w Bangkoku, że linia lotnicza wystosuje w przyszłym tygodniu „zapytanie ofertowe” do Airbusa i Boeinga w sprawie zakupu 30 samolotów szerokokadłubowych i nieujawnionej liczby samolotów wąskokadłubowych.
Przewoźnik chce zarobić na boomie turystycznym po pandemii, wzmacniając trasy regionalne, ale pojawiły się obawy, czy producenci samolotów, Airbus i Boeing, będą w stanie zwiększyć produkcję, aby spełnić cele w zakresie dostaw.
Chai powiedział, że Tajlandia, która w 400 r. rozpoczęła chronioną przed bankructwem restrukturyzację zadłużenia o wartości 11.17 mld bahtów (2021 mld USD), obecnie dysponuje flotą 20 samolotów Airbus A320 i zabezpieczyła kilkanaście nowych A321neo w leasingu z dostawą w 2025 i 2026 r.
Te samoloty zostałyby rozmieszczone w celu obsługi miejsc docelowych w Azji Południowo-Wschodniej, Indiach, południowych Chinach i południowej Japonii – kluczowych trasach średniego zasięgu, które THAI chce wzmocnić.
Chai zauważył, że flota szerokokadłubowa przewoźnika również wzrośnie z 45 obecnie do 56 samolotów do pierwszego kwartału przyszłego roku, a dodatkowe odrzutowce pojawią się na umowach leasingu bez załogi, które zwykle nie obejmują załogi.
„To na krótką metę” — powiedział Chai, który dodał, że samolot będzie używany na międzykontynentalnych trasach długodystansowych do Australii i Europy, które odnotowały silne ożywienie od czasu pandemii.
Współczynnik kabinowy THAI – procent sprzedanych miejsc – wyniósł około 84% w ostatnim kwartale, a dyrektor generalny powiedział, że wcześniejsze rezerwacje z rynków takich jak Europa wyglądają „obiecująco”.
Chai, były dyrektor finansowy Thai Airways, który objął stanowisko dyrektora generalnego w listopadzie zeszłego roku, powiedział, że plan restrukturyzacji linii lotniczej w związku z pandemią przebiega zgodnie z planem i do pierwszego kwartału 2025 r. ponownie wejdzie na giełdę.
Poprzednie jest komunikatem prasowym Departamentu PR rządu Tajlandii/NNT